Piątek, 29 Marca 2024  Imieniny: Wiktoryna, Helmuta, Eustachego

Obowiązek meldunkowy cały czas istnieje

Nadal trzeba się meldować w miejscu zamieszkania i nic w tej kwestii po 1 stycznia 2016 roku się nie zmieniło. Jak zapowiadają przedstawiciele obecnego rządu koncepcja likwidacji obowiązku meldunkowego raczej jest nieaktualna. W praktyce oznacza to, że meldunek pozostanie w polskim porządku prawnym na stałe. Ułatwia on funkcjonowanie państwa w kontaktach z obywatelami i prowadzenia wobec nich wszelkich czynności urzędowych m.in. poprzez skuteczne doręczanie pism w postępowaniach administracyjnych.
Obecnie sejm postanowił o przesunięciu zniesienia obowiązku meldunkowego na 1 stycznia 2018 roku. W praktyce oznacza to, że do 31 grudnia 2017 roku obowiązek meldunkowy pozostaje. Dlatego warto pamiętać, że zameldować się trzeba najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia zamieszkania pod nowym adresem. Obowiązku dopełnia się na formularzu meldunkowym we właściwym organie gminy zgodnym z położeniem danej nieruchomości. Sprawy nie możemy załatwić przez Internet lecz osobiście. Należy posiadać dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu np. akt notarialny, wyciąg z księgi wieczystej bądź umowę najmu. Inaczej osoba meldująca się musi dysponować zgodą właściciela domu lub mieszkania na zgłoszenie pobytu. Sprawy meldunkowe załatwiane są od ręki i bezpłatnie. Należy również pamiętać, że po opuszczeniu dotychczasowego miejsca zamieszkania należy się z niego wymeldować.

źródło: dziennik „Gazeta Prawna”, nr 10.