Wtorek, 23 Kwietnia 2024  Imieniny: Jerzego, Wojciecha

Laureaci konkursu ogólnopolskiego

Dnia 12 listopada 2014 r. w przepięknych salach Muzeum Kolekcji im. Jana Pawła II (Galerii Porczyńskich) na Placu Bankowym w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca ogólnopolski konkurs „Szkoła przyjazna dla każdego”. Konkurs, nad którym patronat objęło między innymi Ministerstwo Edukacji Narodowej i Rzecznik Praw Dziecka, miał na celu promocję działań wzmacniających bezpieczne i efektywne funkcjonowanie w szkołach uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Placówki zostały docenione za działalność na rzecz dzieci specjalnej troski. Szkoły zostały wyłonione spośród placówek z całego kraju. Pedagodzy pracujący z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych na co dzień borykają się z trudnościami wynikającymi ze specyfiki ich pracy. Niejednokrotnie także stają przed wieloma dylematami.

Nagrodę główną w Warszawie odebrali uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowa nr 1 w Kaletach. Otrzymali teleskop dla zaawansowanego obserwatora nieba - doskonałe narzędzie do prowadzenia wizualnych obserwacji obiektów Układu Słonecznego oraz nieba. Teleskop idealnie nadaje się także do obserwacji szeregu przepięknych galaktyk. Prowadzący konferencję podkreślili jednak, że w zasięgu teleskopu powinny znaleźć się pozytywne przeżycia i doświadczenia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, bowiem bardzo ważnym aspektem w prawidłowym funkcjonowaniu każdego człowieka, a szczególnie ucznia z problemami edukacyjnymi.

W tym roku odbyła się druga edycja konkursu. Oceniano stworzenie uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi bezpiecznych i przyjaznych warunków do prawidłowego rozwoju. Ważne jest także otwarcie szkół na innowacje oraz wymiana doświadczeń, których efektem ma być lepsza i bardziej skuteczna praca z niepełnosprawnymi uczniami. Dyrektor Instytutu Inicjatyw Pozarządowych, prezes Polskiego Związku Towarzystwa Zespołu Aspergera – Grzegorz Całek w swojej wypowiedzi stwierdził, że „ w konkursie chodzi o obiektywne potwierdzenie, iż wprowadzane innowacyjne pomysły, realizowane projekty, zaangażowanie nauczycieli wykraczające dalece poza zwykły zakres obowiązków zawodowych – że to wszystko jest wartościowe, potrzebne, ma sens i jest zauważane i doceniane.”