W warsztatach z tańca współczesnego brało udział 20 dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Zajęcia odbywały się w MDK Kalety a prezentacja poznanych i wyuczonych układów na scenie w ośrodku kultury i scenach plenerowych w trakcie organizowanych przedsięwzięć kulturalnych. Poprzez zabawy i układy taneczne do różnorodnej muzyki dzieci wykształciły orientację w przestrzeni, wyobraźnię, inteligencję twórczą i kreatywność. Podczas zajęć i występów na scenie uczestnicy nabyli odwagę i pewności siebie, a także zdolność radzenia sobie w różnych sytuacjach. Warsztaty Tańca współczesnego we wczesnym wieku dały dzieciom umiejętności, które w późniejszych latach rozwoju będą wspierać i stymulować ich zmysły a przez to rozwijać ich wrodzone talenty.
{galeria}
{/galeria}
Taniec jest to ruch do muzyki. Są to dwa najważniejsze czynniki wpływające na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym
Taniec poprzez muzykę pomaga bardzo wcześnie wspierać i stymulować zmysły dzieci, a przez to rozwijać ich wrodzone talenty. Dzięki słyszanym utworom muzycznym dziecko uczy się spostrzegać elementy muzyczne takie jak: melodia, rytm, tempo, nastrój itp., co jest podstawą do dalszego kształcenia muzycznego, a także rozwijania wrażliwości muzycznej.
Poprzez ruch, który jest niezwykle istotny do prawidłowego rozwoju dzieci taniec kształtuje napięcie i siłę mięśniową, dzięki czemu dziecko zyskuje większą kontrolę nad własnym ciałem. Różnorodny ruch wpływa na harmonijny rozwój psychoruchowy dziecka min. oddziałuje min. na układ oddechowy, krwionośny, hormonalny, a w szczególności wpływa na rozwój układu nerwowego i ruchu.
W układzie ruchu – aktywność fizyczna wpływa na mineralizacje i wzrost kośćca wzmacnia i stabilizuje stawy przyczepy, ścięgna i wiązadła. Natomiast w układzie nerwowym – ćwiczenia fizyczne pobudzają dojrzewanie ośrodków ruchowych w mózgu, przyspieszając tym rozwój motoryczności; powodują wzrost szybkości przewodzenia bodźców nerwowych, polepszają koordynację ruchową, zmniejszają poziom lęku oraz poprawiają, jakość regeneracyjnego snu.
Zajęcia taneczne mają na celu w szczególności rozwój psychoruchowy dziecka, poprzez różnorodne ćwiczenia, wachlarz zabaw muzyczno-ruchowych oraz układy taneczne do muzyki, które bawią i uczą w atmosferze radości. Taniec kształtuje prawidłową sylwetkę, uczy i doskonali precyzję ruchów, koordynację ruchową oraz świadomość własnego ciała.
Rozwija i wzmacnia również szereg pozytywnych cech tj. koncentrację uwagi, spostrzegawczość, pamięć, systematyczność. Poprzez zabawy i układy taneczne do różnorodnej muzyki dzieci wykształcają orientację w przestrzeni, wyobraźnię, inteligencję twórczą i kreatywność oraz uczą się wytrwałości, odporności psychicznej.
Zajęcia taneczne wpływają na wszechstronny rozwój. Dzieci uczące się już od wczesnych lat życia nabywają zdolność koncentracji, szybkości uczenia się i zapamiętywania. Najmłodsi pracując w grupie stają się bardziej komunikatywni, uczą się szacunku dla rówieśników oraz umiejętności współpracy i kultury osobistej.
Podczas zajęć i występów dzieci nabywają odwagi i pewności siebie, a także zdolność radzenia sobie trudnych sytuacjach. Dzięki zajęciom tanecznym we wczesnym wieku zdobywamy umiejętności, które w późniejszych latach rozwoju wykorzystujemy w innych dziedzinach nauki.
Program i cele zajęć tanecznych
Cel zajęć tanecznych
Program zajęć
• Podstawy tańca klasycznego ( baletu )
• Taniec nowoczesny, choreografie z elementami tańców: Disco, Hip-hop, R&B, Funky, Jazz i innych stylów, do aktualnie słuchanej przez dzieci muzyki polsko jak i obcojęzycznej oraz
• Zapoznanie z terminologią taneczną
Ćwiczenia:
• kształtujące prawidłową sylwetkę
• poprawiające koordynację ruchową oraz ogólną sprawność dziecka
• ćwiczenia relaksacyjne
Zabawy taneczne:
• rozwijające poczucie rytmu
• poprawiające koncentrację uwagi
• pobudzające wyobraźnię ruchową
• uczące współpracy w parze i grupie
• improwizacje taneczne do muzyki W ciągu sezonu tanecznego organizowane są pokazy tańca dla rodziców i podczas różnorodnych przedsięwzięć kulturalnych .
Trudność choreografii, zakres kroków i figur oraz innych form ruchowych z udziałem muzyki dostosowana jest do wieku oraz możliwości dziecka. Dziecko ma możliwość uczestnictwa w zajęciach nieodpłatnie .
W zajęciach biorą udział dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, na poziomie szkoły podstawowej.