Środa, 12 Grudnia 2018  Imieniny: Dagmary, Aleksandra, Ady WERSJA DLA SŁABOWIDZĄCYCHKONTRAST

Aktualności

  • Modernizacja kolejowej magistrali węglowej na jej kaletańskim odcinku  

    W listopadzie ubiegłego roku, na stronie internetowej miasta Kalety, zostało zamieszczone pismo PKP Polskich Linii Kolejowych, informujące o planowanych inwestycjach na terenie miasta Kalety, związanych z remontem linii kolejowej nr 131 (Chorzów Batory – Tczew) zwaną popularnie magistralą węglową. Niebawem ma zostać rozstrzygnięte postępowanie przetargowe na prace modernizacyjne m. in. na kaletańskim odcinku linii kolejowej nr 131. Remont najdłuższej linii kolejowej zarządzanej przez PKP PLK (prawie 500 km długości) i jednej z najważniejszych linii kolejowych w Polsce należącej do europejskiego korytarza transportowego CE- 65, jest bardzo potrzebny, by przyspieszyć ruch pasażerski, transport towarów oraz poprawić bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

    Zadanie zostało podzielone na kilka odcinków. Najbardziej nas interesujący, to odcinek Nakło Śląskie (km 29.000) – Kalina (km. 66.800) - tzw LOT-B. Koszt prac modernizacyjnych na tym odcinku ma wynieść ok. 513 mln złotych netto. Kwota ta obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych w zakresie nawierzchni i podtorza, sterowania ruchem, sieci trakcyjnej, elektroenergetyki, telekomunikacji, obiektów inżynieryjnych, przejść, peronów. Po modernizacji linii pociągi pasażerskie mają osiągać prędkości max. 140 km/h, zaś pociągi towarowe prędkości max. 120 km/h. Termin realizacji inwestycji w formule projektuj i buduj wynosić ma 52 miesiące od podpisania umowy. Za projekt odpowiadało konsorcjum firm TEC CUATRO S.A. z Barcelony i TRN INGENIERIA Y PLANIFICACION DE INFRAESTRUCTURAS S.A. z Madrytu. Polskim podwykonawcą była firma VALUE ENGINEERING SP. Z O. O. z Warszawy.

    Z dokumentów projektowych dostępnych na stronie PKP PLK wynika, że na terenie naszego miasta będą przeprowadzone następujące inwestycje - przebudowa peronów nr 1 i 2 na stacji Kalety na długości 150 metrów, pozostawienie rezerwy na przedłużenie peronów do 200 m, ustawienie wiat peronowych długości 15 m, dodanie elementów małej architektury m. in. stojaków na rowery.
    Dalej, rozbiórka istniejącej kładki dla pieszych połączona z budową przejścia podziemnego dla pieszych o wysokości min. 3 metrów i szerokości min. 4 metrów. Przejście wyposażone ma być w dźwigi osobowe na perony. Po oddaniu do użytku peronów i przejścia dla pieszych zna- cznie zwiększy się komfort podróżnych korzystających z komunikacji kolejowej ze stacji Kalety. Przejście podziemne ułatwi komunikację po obu stronach torów kolejowych. Nie wiadomo, czy jest szansa na remont zabytkowego budynku dworca kolejowego w naszym mieście.

    Natomiast planowana likwidacja przejazdu kolejowo - drogowego w ciągu drogi powiatowej (ul. Fabryczna i ul. 1 Maja) i budowa nowej drogi wraz z wiaduktem nad torami, oznaczać będzie ogromne zmiany w układzie komunikacyjnym centrum Kalet. Czeka nas rewolucja w sposobie przeprawy pomiędzy częściami miasta leżącymi po wschodniej i zachodniej stronie torów kolejowych.
    Jadąc samochodem do centrum miasta od strony Miejskiego Domu Kultury, pojedziemy ulicą Fabryczną, następnie droga skręci w lewo tak jak dotychczas, na ulicę Powstańców Śląskich, aby zaraz po skręcie piąć się szosą w górę po nasypie i po przejechaniu niecałych 300 metrów w okolicy budynku ambulatorium fabrycznego wykonać zakręt na wiadukt, który został zaplanowany kilkanaście metrów przed obecnym mostem kolejowym nad rzeką Mała Panew.
    Po przejechaniu wiaduktu nad torami, znowu będziemy musieli wykonać zakręt w prawo, by po przejechaniu kolejnego odcinka nowej drogi połączyć się z ulicą 1 Maja, tuż za obecnym przejazdem kolejowym (usytuowanie wiaduktu i drogi dojazdowe prezentuje załączona mapka). Nie wiadomo, czy będzie dozwolony ruch rowerowo pieszy na likwidowanym przejeździe kolejowym, ale należy sądzić, że przejazd będzie wyłą- czony całkowicie z ruchu.

    Inwestor w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Publicznego dał wytyczne, by rozwiązania skrzyżowań dwupoziomowych związanych z likwidacją przejazdów uzgodnić z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg.
    Spotkania z wykonawcą robót będą bardzo istotne, ponieważ z projektu wynika, iż ulica Powstańców Śląskich, na odcinku od ul. Fabrycznej do mostu na Małej Panwi praktycznie zniknie pod planowanym dojazdem do wiaduktu, podobnie jak droga dla ruchu pieszego i dla jednośladów po drugiej stronie torów. W specyfikacji dopuszcza się budowę równoległych dróg dla nowego układu komunikacyjnego. Mamy nadzieję, że ostateczny projekt budowlany będzie uwzględniał uwagi i potrzeby społeczności lokalnej. W artykule korzystałem z materiałów dostępnych na stronie: https://zamowienia.plk-sa.pl/repozytorium/pliki/9090_IRZR2_26606_09179_17_P/

     

    Eugeniusz Ptak

     

     źródło: https://www.zamowienia.plk-sa.pl

    POWIĘKSZ

    Modernizacja kolejowej magistrali węglowej na jej kaletańskim odcinku

Najbliższe wydarzenia

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd

Biuletyn listopad 2018

Pobierz biuletyn ZOBACZ ARCHIWUM